Surf's up i Lofoten

"Bli med på surfekurs i Lofoten i høst?" Meldingen fra Siri dukket opp like før sommerferien og jeg tøffet meg umiddelbart og skrev: "Selvfølgelig!" Jeg har alltid hatt lyst til å lære med bølgesurfing, et mislykket forsøk på Bali, som resulterte i at vi ble beordret opp av vannet etter 40 minutter pga. torden og lyn kvalifiserte meg ikke som utlært. Så joda litt lyst hadde jeg også.








Billetter til Lofoten ble bestilt og kurset betalt. Vi booket oss inn på et kurs i regi av Go Surf og Ivrig. Jentehelg med surfing, yoga, badstue og stamp - hørtes fantastisk ut og med Lofoten som bakteppe, kunne det bare bli Awsome! Etter flytur Oslo-Bodø, Bodø-Svolvær ble vi hentet i Svolvær av verdens blideste Sara fra Ivrig og kjørt inn til Hopen hvor vi skulle bo i Lofoten Apartments. Vi fikk et soverom for oss selv, noe Ann Magrit ble veldig lettet over siden hun snorker som en overvektig trailersjåfør og synes det er best å bare snorke for kjentfolk. Siri hadde som alltid med ørepropper.




Første kveld var det fellesmiddag og introduksjon av Ivrig, Go Surf og deltagerne. Vi skjønte fort at vi var som fossiler å regne i dette selskapet - Jeg mistet tråden i min introduksjon etter å ha slengt alderen min på bordet.. 48 år. Litt usikker på om det var i mitt hodet, eller om de andre reagerte med store øyne og ropte ut "hva i all verden gjør den gamle dama her??" Jeg var over dobbelt så gammel som 50% av deltagerne. Siri steppet inn med en hjelpende hånd og nevnte at jeg burde si hva jeg jobber med. Øl og sprit skaper alltid stemning, til og med bare ved å nevne at det er det jeg jobber med.





Tidlig neste morgen ble vi hentet av surfeinstruktørene fra Go Surf: Shannon og William, kjørt ut til Flakstad og gitt våtdrakt, hansker og sko. Å få dette på skulle vise seg å være en større utforming enn man skulle tro. Tenkt deg at du har en stor vannmelon som du av en eller annen grunn vil ha i en bitte bitte liten plastpose, akkurat sånn føles det. Spiller ingen rolle om du er lang, kort, smal eller tønneformet - like vanskelig uansett.







Kommentarer